I. Zakres zadań ogólnowychowawczych:
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej w Gimnazjum nr 2 i Liceum Ogólnokształcącym,
- dbanie odpowiednio o realizację obowiązku szkolnego lub nauki przez uczniów,
- udzielanie pomocy uczniom w prawidłowym wyborze zawodu i kierunku dalszego kształcenia,
- udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności w wychowywaniu własnych dzieci,
- planowanie tematyki i przeprowadzanie godzin wychowawczych zgodnie z Programem Wychowawczym i Programem Profilaktyki,
- planowanie i organizowanie akcji profilaktycznych (w tym z zakresu promocji zdrowia),
- opieka nad uczniami w okresie adaptacyjnym oraz organizowanie zajęć integracyjnych w zespołach klasowych.
II. Zakres profilaktyki wychowawczej:
- rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów mających trudności w realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego,
- podejmowanie działań zapobiegających niedostosowaniu uczniów poprzez wykrywanie niekorzystnych zachowań (w środowisku szkolnym i lokalnym) i zmian rozwojowych,
- rozpoznawanie sposobów spędzania czasu wolnego przez uczniów wymagających szczególnej opieki wychowawczej,
- udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze,
- współpraca z placówkami specjalistycznymi prowadzącymi działalność w zakresie pomocy społecznej, pomocy psychologicznej oraz terapeutycznej.
III. Zakres pracy korekcyjno-wyrównawczej:
- organizowanie pomocy w wyrównywaniu braków w wiadomościach szkolnych uczniom napotykającym na szczególne trudności w nauce; konsultacje z wychowawcami i nauczycielami w celu działań interwencyjnych i pomocowych,
- koordynacja prac zespołów udzielających i organizujących pomoc psychologiczno-pedagogiczną (zaplanowanie pracy z uczniem w świetle orzeczeń i opinii oraz rozpoznanych indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych),
- organizowanie pomocy w zakresie wyrównywania i likwidowania mikrodefektów i zaburzeń rozwojowych (korekcja, reedukacja, terapia),
- stwarzanie uczniom wymagającym szczególnej opieki i pomocy wychowawczej możliwości udziału w zajęciach sportowych, turystycznych oraz innych zorganizowanych formach zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
IV. Zakres indywidualnej opieki pedagogiczno-psychologicznej:
- udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych,
- udzielanie porad uczniom w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych,
- udzielanie porad i pomocy uczniom posiadającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych,
- przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży (wywiady środowiskowe),
- analiza poziomu wiadomości, umiejętności i funkcjonowania ucznia posiadającego orzeczenie lub opinię, a następnie opracowywania dla niego planu oddziaływań edukacyjnych i terapeutycznych,
- pozyskiwanie rodziców do współudziału w realizacji postulowanych wobec dziecka działań oraz konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz,
- podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
V. Zakres pomocy materialnej i stypendialnej:
- organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom opuszczonym i osieroconym, uczniom z rodzin alkoholowych, zdemoralizowanych, uczniom z rodzin wielodzietnych mającym szczególne trudności materialne, organizowanie pomocy uczniom kalekim, przewlekle chorym itp.,
- zapoznawanie uczniów i pomoc w procedurze uzyskiwania zasiłków, stypendiów, wyprawek szkolnych i innych form pomocy,
- dbanie o zapewnienie dożywiania uczniom z rodzin posiadających szczególnie trudne warunki materialne,
- wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do odpowiednich sądów dla nieletnich,
- wnioskowanie o skierowanie uczniów osieroconych i opuszczonych do placówek opieki całkowitej.
VI. Organizacja pracy pedagoga szkolnego.
W celu realizacji zadań zawartych w punktach I-V pedagodzy szkolni:
- posiadają roczne plany pracy wynikające z niniejszych wytycznych, uwzględniające konkretne potrzeby opiekuńczo-wychowawcze Gimnazjum nr 2 i Liceum Ogólnokształcącego oraz środowiska, a także prowadzą wymaganą w tym zakresie dokumentację szkolną,
- zapewniają w tygodniowym rozkładzie zajęć możliwość kontaktowania się z nimi zarówno uczniów jak i ich rodziców,
- współpracują na bieżąco z Dyrekcją Zespołu, wychowawcami klas, nauczycielami, pielęgniarką szkolną w celu rozwiązywania pojawiających się problemów opiekuńczo-wychowawczych,
- współdziałają z instytucjami wspomagającymi proces wychowania (Sądem Rodzinnym – kuratorami ds. nieletnich, KPP, MOPS, PCPR, PPP) i z innymi organizacjami oraz instytucjami w środowisku zainteresowanymi problemami opieki i wychowania (TPD, SANEPID, Mobilne Centrum Informacji Zawodowej) oraz pracują w zespołach interdyscyplinarnych o charakterze pomocowym ( np. na rzecz przeciwdziałania przemocy rodzinie).